‘Dutzendkunst’ en ‘Rinnsteinkunst’. Kunst in Duitsland 1740-1918.
Van Pruisen naar de Republiek van Weimar

In de 18de eeuw was Duitsland de bakermat van de Romantiek. Schilders als Caspar David Friedrich, Johann Christian Dahl en Philipp Otto Runge vertegenwoordigden de verheerlijking van de natuur en het historische verleden zoals dat in de literatuur door Goethe en Schiller vertaald werd. De Pruisische koningen, die vanuit Berlijn steeds meer macht en grondgebied vergaarden, behoorden tot de klandizie van deze schilders. In de kunsten waren, net zoals in het grote voorbeeld Frankrijk, de academies en aanverwanten dominant als het ging om de ‘goede smaak’ en ‘juiste stijl’. Dat betekende dat ook in Duitsland het neoclassicisme en de grootse onderwerpen het hoogst aangeschreven stonden. Maar net zoals elders in 19de eeuws Europa zou ook in Duitsland steeds meer de strijd tussen de verschillende stijlen en stromingen losbarsten, waardoor schilders als Adolf von Menzel, Otto Knille en Arthur von Werner uiteindelijk kwamen te staan tegenover de nieuwe generatie met Frits von Uhde, Max Slevogt, Max Liebermann, Max Klinger, Lovis Corinth, Franz von Stuck en vele anderen. Zij bekeerden zicht tot de nieuwe moderne stromingen als Realisme, Impressionisme en Symbolisme. De opmars van deze vernieuwingen zou niet stoppen met de eeuwwisseling, maar juist in een versnelling gaan. Aan het begin van de 20ste eeuw werden in Dresden, Berlijn en München de kunstenaarscollectieven van ‘Die Brücke’ en ‘Der blaue Reiter’ gesticht, welke radicaal zouden breken met de tradities en compleet nieuwe kunst wilden maken. Maar ook in Duitsland zou de uitbraak van de Eerst Wereldoorlog in 1914 alles tot een abrupt einde brengen. In zeven keer een uitgebreide blik op de kunst met wellicht onbekendere, maar zeker niet minder belangrijke namen.

Max Klinger Beethoven 1902 verschillende materialen Leipzig Museum der bildenden KünsteFritz von Uhde Das Tischgebet 1885 olieverf op doek 130 x 165 cm Berlin Alte Nationalgalerie

Kunstkerk 1Spreker: Martijn Pieters
Martijn Pieters studeerde Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, waarbij hij zich specialiseerde in de kunstgeschiedenis van de Middeleeuwen. Een lang verblijf in Trier zorgde voor een ongeremd enthousiasme voor de Duitse kunst, waarover hij publiceert en met liefde vertelt.

Cursus Duitse kunst 1740-1918
Docent Martijn Pieters
Plaats  Kunstkerk, Kerkplein 1 in Sint Pancras
Datum  Maandag 30 september, 7 oktober, 4, 18 en 25 november, 2 en 16 december
Tijd  10.00 tot 12.00 uur
Kosten  € 100,00 incl. koffie of thee in de pauze
Aanmelden  Vanaf heden worden de toegangskaarten extern uitgegeven, u wordt doorgestuurd naar Ticketkantoor, klik hier voor uw bestelling van de tickets
Minimaal 
Maximaal 
20 deelnemers
40 deelnemers
  Deelname geschiedt in volgorde van betaling
  Voor meer lezingen en cursussen van Martijn Pieters, klik hier

U bent van harte welkom in Kunstkerk Dijk en Waard, Kerkplein 1 in Sint Pancras.

Voor openingstijden zie: www.kunstkerkdijkenwaard.nl/openingstijden